سلتامدیکال
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

وظایف مهندس پزشک چیست و برای چه افرادی مناسبه!

آنچه در این مقاله میخوانیم

رشته مهندسی پزشکی مناسب چه افرادی است؟

در این خصوص باید به شما بگوییم داشتن علاقه در تمامی رشته‌ها حرف اول را می‌زند. در مرحله بعد برای موفقیت در این رشته مانند تمامی رشته‌های دیگر نیاز است به کسب مهارت در علوم کاربردی و نرم‌افزارهای مربوط به آن بپردازید. از جمله مهمترین مهارت‌هایی که افراد فارغ‌التحصیل از گرایش های مهندسی پزشکی باید داشته باشند، حل مسئله و تجزیه و تحلیل است. توانایی کار با تیم نیز یکی از موارد مهم برای موفقیت در این رشته محسوب می‌شود؛ زیرا فارغ التحصیلان این رشته باید مدام با گروه پزشکان و پرستاران در ارتباط باشند.

 

تعهدات و وظایف یک مهندس پزشک

وظایف تیم مهندسی پزشکی در یک مرکز درمانی شامل موارد متعددی می‌شود، به طور مثال از جمله این وظایف می‌توان به استفاده مؤثر از تجهیزات پزشکی اشاره کرد. تمامی وظایف یک فارغ‌التحصیل از گرایش های مهندسی پزشکی در افزایش کارایی، اثربخشی و رضایتمندی بیماران خلاصه می‌شود.

 

وظایف مهندسی پزشکی به صورت خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

آموزش به پرنسل مراکز درمانی

در تمامی مراکز از جمله مراکز درمانی آموزش پرسنل از جمله فعالیت‌های مهم محسوب می‌شود؛ فارغ التحصیلان از گرایش های مهندسی پزشکی ، باید به پرسنل در رابطه با نحوه استفاده از تجهیزات، نحوه نگهداری و… آموزش‌هایی را بدهند.

 

حفاظت از پرسنل و بیماران

تمامی دستگاه‌های مراکز بیمارستانی در صورت استفاده نادرست و یا ناآگاهی می‌توانند عوارض و خطراتی را داشته باشند. یکی از وظایف مهم فارغ التحصیلان از گرایش‌ های مهندسی پزشکی تامین امنیت پرسنل و بیماران در این حوزه می‌باشد.

 

مشاوره برای خرید

از آنجایی که دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها قیمت بالایی داشته و نیاز به تخصص برای خرید آن‌ها وجود دارد. کارشناسان فارغ‌التحصیل از گرایش های مهندسی پزشکی می‌توانند به این مراکز برای خرید مشاوره دهند.

 

نظارت بر چرخه تعمیر تجهیزات

پس از مدتی که تجهیزات نیاز به تعمیر دارند، مهندسان پزشکی بر روی این چرخه نظارت خواهند داشت گاهی لازم است تجهیزات از مراکز درمانی خارج شده و به دست متخصصان تعمیر برسند ؛ اما گاهی فارغ التحصیلان از گرایش های مهندسی پزشکی خودشان نیز می‌توانند مشکل را برطرف نمایند.

 

وظایف مهندس پزشکی چیست؟

به طور کلی وظایف اصلی مهندس پزشکی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :

  1. انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نظری و عملی در خصوص تولید یا بهبود کیفیت تجهیزات و دستگاه های پزشکی
  2. طراحی و تولید لوازم ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی
  3. نصب و راه‌اندازی تجهیزات پزشکی
  4. آموزش نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های پزشکی به کارکنان بیمارستان ها، پزشکان و …
  5. نظارت واجرای عملیات صادرات و واردات تجهیزات و دستگاه های پزشکی

 

 

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس پزشکی

داشتن مهارت و تخصص از مهم ترین عوامل موفقیت شغلی محسوب می شود. امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش زیادی یافته ولی تعداد افرادی که در حوزه تخصصی خود مهارت و تخصص خوبی داشته باشند، بسیار کم است. به عبارتی حتی در شرایط فعلی بازارکار نامناسب کشور، مهندس پزشکی که با علاقه وارد این حوزه شده و مهارت و تخصص خوب و مناسبی کسب کرده است، به راحتی می تواند موقعیت های شغلی بسیار مناسب همراه با درآمدی عالی را پیدا کند.

برخی از مهارت ها و توانمندی های کلی لازم برای یک مهندس پزشکی

  1.  داشتن علاقه و آشنایی کافی با علومی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی
  2.  مهندسی پزشکی باید توانایی مناسب در حوزه مهندسی مرتبط با تخصص خود داشته باشد به عنوان مثال مهندس پزشکی بیوالکتریک باید در مباحث برق و الکترونیک و مهندس پزشکی بیومکانیک در مباحث مکانیک تسلط داشته باشد.
  3.  داشتن خلاقیت و نوآوری : به دلیل جدید بودن این حوزه، بسیاری از زمینه های شغلی به تحقیقات و اختراع روش ها و ابزارهای پزشکی مربوط می شود.
  4.  علاقه به کارهای تحقیقاتی : بخشی از کار مهندس پزشکی به پژوهش و تحقیقات مربوط می شود.
  5.  آشنایی به بازاریابی و فروش : این امر به خصوص برای مهندسان پزشکی که در کار واردات و صادرات تجهیزات و دستگاه های پزشکی فعالیت می کنند ضروری است.
  6.  آشنایی با زبان انگلیسی : برای فهمیدن دستورالعمل های مربوط به نحوه استفاده و به‌کارگیری دستگاه ها و تجهیزات پزشکی وارداتی،دسترسی داشتن به آخرین اطلاعات و اخبار مرتبط و برقراری ارتباط با شرکت های تجهیزات پزشکی خارجی یک مهندس پزشکی باید با زبان انگلیسی نیز آشنا باشد.
  7.  مهارت های مربوط به نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی : امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی مهندس پزشکی است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس پزشکی بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس پزشکی را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی پزشکی قرار داده اند.

بنابراین اگر می خواهید در شغل مهندسی پزشکی موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی مهندسی پزشکی پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی پزشکی

  • نرم‌افزار MIMICS
  • نرم‌افزار LabVIEW
  • نرم‌افزار Pspice
  • نرم‌افزار Proteus
  • نرم‌افزار MATLAB
  • نرم‌افزار CATIA

تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی پزشکی

برای ورود به شغل مهندسی پزشکی داشتن مدرک در هر یک از گرایش های مختلف رشته مهندسی پزشکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری الزامی است.

به دلیل اینکه دروس مهندسی پزشکی در دانشگاه تا حد بسیار زیادی جنبه علمی و نه کاربردی دارد، بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی مهارت و توانایی لازم برای ورود به بازارکار را ندارند. از آنجا که برای رفع این مشکل تدبیر خاصی تاکنون از سوی مسئولان و مراکز مربوط اتخاذ نشده است، دانشجویان رشته مهندسی پزشکی باید خودشان در این زمینه اقدام کنند. بهترین راه برای کسب توانایی و مهارت لازم و کاربردی در حوزه مهندسی پزشکی، گذراندن دوره های کارآموزی مناسب در بیمارستان ها و شرکت های تجهیزات پزشکی است.

 

اشتراک گذاری این مطلب برای دوستان
مطالب مرتبط

گرایش بیومکانیک: تعریف و کاربرد آن در مهندسی پزشکی

گرایش بیومکانیک، یکی از حوزه‌های مهم در علم مهندسی است که به بررسی رفتار و عملکرد سیستم‌های زنده با استفاده از اصول مکانیک و فیزیک می‌پردازد. این حوزه، در بسیاری از زمینه‌های پزشکی، ورزشی، بیوتکنولوژی و … کاربرد دارد و به بهبود عملکرد سیستم‌های زنده و همچنین طراحی و توسعه دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی کمک […]

گرایش بیوالکتریک | هر آنچه از این گرایش باید بدانیم!

گرایش بیوالکتریک مهندسی پزشکی به بررسی سیستم‌های الکتریکی بدن انسان و تاثیر آنها بر سلامتی می‌پردازد. این گرایش، مهندسان پزشک را با استفاده از الکترونیک و الکتروفیزیولوژی، به بررسی سیستم‌های الکتریکی بدن انسان و کاربرد آن در تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌کشاند. از زمانی که بدن انسان کشف شد، افرادی که به دنبال درک بهتر […]

کاراموزی در رشته مهندسی پزشکی بیمارستان یا شرکت؟

کاراموزی در رشته مهندسی پزشکی یک فرصت بی‌نظیر برای آشنایی با صنعت و بخش درمان و یادگیری عملی است. اما کجا بهتر است کارآموز خود را انجام دهید؟ بيمارستان ها يا شركت ها؟  در این مقاله، من به شما مزایا و معایب هر دو گزینه را نشان می‌دهیم و نکات مفیدی را به شما معرفی […]

نظر خود را برای این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

info@seltamedical.com
09999588401
مشهد - شهرک غرب - ساختمان سینا